تحولات آتی سریالسازی از زبان ناظر کیفی سرجوخه/ آیا همهچیز در سیمافیلم متمرکز میشود؟
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۷۳۰۸۶۸
محمود سالاری تأکید کرد که الان متأسفانه برخی با ۱۵۰ میلیون میخواهند در نقشهای فرعی بازی کنند یا ۳۰۰ میلیون میدهند تا در موقعیت کارگردان، عکس بگیرند. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، یکی از موضوعات مهم در صدا و سیما که اخیراً هم «پیمان جبلی» معاون برونمرزی از آن به عنوان مهمترین بخشِ انتقال پیام نام برد، سریالسازی است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
شیوه عجلهای و بدون توجه به محتوا و فیلمنامه درست، مفاهیمی را در معرضِ مخاطب قرار داده که در بسیاری از مواقع، مخاطب را از تماشای کارهای جدید دلسرد میکند و بر مخاطب سریالهای قدیمی و نوستالژی میافزاید.
برخی از کارشناسان اعتقاد دارند «حتماً از یک فیلمنامه خوب با یک کارگردان متوسط یک فیلم خوب درمیآید اما از یک فیلمنامه بد با بهترین کارگردان و ترکیب خوب بازیگری چیز خوبی درنمیآید.»
بررسیها نشان میدهد سازمان صداوسیما در این سالها خودش را درگیر روزمرگی کرده تا آنتن خالی نماند. به همین خاطر در آستانه عید نوروز، ماه رمضان و مناسبتهای مختلف دیگر، تصمیم میگیرند خیلی شتابزده و عجلهای سریال مناسبتی روی آنتن داشته باشند. در این صورت فیلمنامهای که 2 ماهه به نگارش درمیآید و یکی دو ماهه تولید شود حتماً یک کار معمولی به آنتن سیما خواهد رسید.
نکته بعدی مشکل،گافهای محتوایی سریالهای تلویزیونی است که بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند به ضعفِ شوراهای فیلمنامهنویسی و ناظرین کیفی برمیگردد. ناظرینی که گفته میشود برای 30 قسمت مجموعاً 13 میلیون دستمزد گرفتهاند. به تعبیری او مجبور است که 5 کار دیگر را هم نظارت کند و همین موضوع باعث میشود که به کار لطمه بخورد.
در این میان یکی از مشکلات دیگر سریالهای تلویزیونی، مناقشه میان سیمافیلم و شبکههای تلویزیونی است که عدهای اعتقاد دارند تمرکزگرایی در سیمافیلم اتفاق بیفتد و عدهای مخالفند و اعتقاد دارند نباید شبکههای تلویزیونی به حالت پخششونده درآیند. بسیاری بر این باورند که تمرکز سریالسازی در سیمافیلم، رقابت در شبکهها را از بین میبرد.
به بهانه نظارت کیفی سریال "سرجوخه" با محمود سالاریمدیرکل اسبق دفتر مطالعات فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، استاد تحلیل رسانه، زبان و ادبیات فارسی در دانشگاهو معاون اسبق دانشگاه صداوسیما به گفتوگو نشستیم که در ادامه میخوانید:
مشروح این گفتوگو را در ادامه بخوانید:
یک امیدواری و یک نگرانی!
* بگذارید ابتدا با تغییرات و تحولات مدیریتی در رسانه ملّی شروع کنیم. حتماً در جریانِ چالشهای صدا و سیما در عرصههای مختلف برنامهسازی و سریالسازی هستید. چقدر حضور آقای جبلی را کمککننده میدانید؟
عمدتاً در همه دورانها مدیران فنی بر سازمان صداوسیما مدیریت میکردند و نرمافزاریها کنار مدیران فنی کارشان را پیش میبردند. البته بخشِ فنی و مهندسی رسانه ملّی خیلی حسّاس است؛ شما فرض کنید مخاطبینی که مسابقه فوتبالی را از تلویزیون تماشا میکنند سیگنالشان حذف شود. لذا فنیها در سازمان صداوسیما همیشه از جایگاه ویژهای برخوردارند.
معمولاً از زمان تأسیس صدا و سیما نیروهای فکری و نرمافزاری به خدمتِ مدیران صداوسیما که عمدتاً فنی بودند، درمیآمدند. یک نگرانیهایی دارم و البته امیدوارم آقای جبلی حواسشان به این نکته باشد و تعامل و ارتباط خوبی با این بخشهای مهم داشته باشند.
مهم این است تهیهکننده صاحبِ یک منظومه فکری باشد
* در بخش برنامهسازی ما زمانِ آقای علی عسکری خیلی بحران داشتیم و البته این ضعف هنوز هم وجود دارد. آنقدر از مجریانِ سلبریتی و بازیگر استفاده کردند که از مجریان فارغالتحصیل و با استعدادِ تلویزیونی کمتر بهره برده شد. از طرفی دیگر هم با یکسری برنامهسازِ متکی به اسپانسر و حامی مالی مواجه بودیم. بحثِ دیگر هم پایینآوردن سطحِ ناظرین کیفی سریالهای تلویزیونی است که به تعبیرِ برخی جایگاه «فرمالیته» را در مجموعهها دارند.
روی آنتن برنامه و سریال داریم. در این بخش استراتژی و هدف در برنامهسازی بسیار حائز اهمیت است که اصلاً برای چه هدف و منظوری برای مردم برنامه میسازیم. آنقدر مهم است که تهیهکنندگان نزدیک به آنتن و مجری که روی آنتن حرف میزند از اسناد بالادستی دورند و حتی بسیاری از این برنامهسازان این اسناد را نخواندهاند. آییننامههایی که برخی از آنها قابل اجرا نیست.
آنقدر در فضای ذهنی و تئوریک قرار دارد که به نظر باید اصلاح شوند. آنوقت میتوانیم تهیهکننده فرهیخته مؤلف داشته باشیم که از اسپانسر و حامی مالی هم بهره ببرد اما صاحبِ یک منظومه فکری باشد.
اینجا بنگاه معاملات بانکی نیست
* پس قبول دارید الان تهیهکننده خوب نداریم؟
الان در صداوسیما یک درصدی تهیهکنندگانی داریم که از منظومه فکری برخوردارند. در این باره خیلی نمیتوان مطلق بحث کرد. برخی از آنها را میشناسیم. اما آنها نمیتوانند در این فضا کار کنند. تهیهکننده که بنگاه معاملات بانکی نیست که پول بردارد و بیاورد.
بنگاه معاملات بانکی دست خریدار و فروشنده را میگیرد و پیوند میزند و خودش پولی این وسط میگیرد. به نوعی نقش واسطهگر را ایفا میکند؛ نباید اینطور باشد. متأسفانه این فضا در سازمان صداوسیما به وجود آمده که هرکسی بتواند اسپانسر بیاورد میتواند کار بگیرد.
ایکاش آدمهای ما پول بیاورند اما منظومه فکری هم داشته باشند
ما تهیهکننده داریم در دو شبکه تلویزیونی (شبکه یک و شبکه سه) کار دارد و در سازمان اوج هم فیلم سینمایی تهیهکنندگی میکند و ناظرِ چند کار هم است. ایکاش آدمهای ما پول بیاورند اما منظومه فکری هم داشته باشند. برخی اوقات در بعضی از موارد پول داریم اما منظومه فکری وجود ندارد. حتی بعضاً امروز با پدیدهای به نام بازیگر اسپانسر هم مواجهیم که پول میآورد و نقش میگیرد.
ماجرای تابعیت گرفتن با عکسِ کارگردان چیست؟/ عکس گرفتن در پوزیشنِ کارگردانی با 300 میلیون!
کسی را میشناسم که الان در شبکه دو تهیهکنندگی سریالی را برعهده دارد و به من میگفت 150 میلیون پیشنهاد دادند که این نقشهای فرعی را به کسی واگذار کنم. یا شخصِ دیگری که حاضر است 300 میلیون بپردازد تا در موقعیت کارگردان، عکس بگیرد. چرا این پول را میپردازد؟
برای اینکه آن شخص میخواهد تابعیت کانادا بگیرد و بهتر است تحتِ عنوان شغلِ کارگردانی این تابعیت را بگیرد. یا شخصی حاضر است 50 میلیون بدهد که نامش در تیتراژ باشد. تیتراژ را به فلان سفارت ببرد و برای خودش هویت جدیدی درست کند.
البته تبِ آنتن معضل دیگری است که وجود دارد. کثرت شبکهها و رقابت با پلتفرمها و ماهواره هم مزید بر علت است. هرکسی بتواند در این میان، باری را بردارد به میدان میآید. افراد دور و برِ او دیگر به این نکته توجه نمیکنند که آیا او اساساً کالا به دست مخاطب میرساند یا محصول فرهنگی؟
سبک زندگی در سریال ساخته میشود
* آقای سالاری! شاید برای برخی در این راستا این سؤال هم پیش آید که برنامه مؤثر است یا سریال؟ صداوسیما بیشتر روی کدام یک سرمایهگذاری کند؟
سبک زندگی با سریال ایجاد میشود. از تلنتشوهایی که ساخته میشود سبک زندگی درنمیآید. به همین خاطر است سریالهای ترکیهای، سبک زندگی را عوض میکند.
چرا سریال روی آنتن با فیلمنامه ارائه شده متفاوت است؟
* موضوعِ دیگر که خیلی از کارشناسان به آن توجه دارند مسئله فیلمنامههایی است که به شورا میآید اما روی آنتن، ما سریالی میبینیم که با فیلمنامه ارائه شده متفاوت است. اینجا نقشِ نظارت کیفی و یا به تعبیری نظارت پسینی و پیشینی چیست؟
به نظرمن دورهای ناظر کیفیها، کسانی بودند که در آستانه بازنشستگی قرار گرفته بودند و میگفتند چند فیلتر نظارتی داریم، این افراد هم کنارشان باشند. دورهای نظارت کیفی اینطور پیش میرفت. حالا شما میفرمایید چرا سریالی که روی آنتن میبینیم با فیلمنامهای که ارائه شده متفاوت است؛ باید بگویم که دلیل آن واضح است.
دیالوگ را میخوانید یک لحنی دارد و بازیگر با یک لحن دیگری بیان میکند و معنای جمله عوض میشود. هزاران اتفاق دیگری که در نوعِ پرداخت میبینیم. کارگردان یک معلول ذهنی دارد و شخصیتی که آن دیالوگها را به تصویر میکشد.
دستمزدِ ناظران کیفی؛ توهینآمیز یا اصولی؟
* نکته بعدی که مطرح میکنند بحثِ دستمزدهای پایین و یا به تعبیرِ برخی «توهینآمیز» به ناظرین کیفی است؛ آیا صحت دارد؟
نمیتوانم بگویم توهینآمیز بوده؛ به نسبت کارمندی که در ماه حقوق میگیرد اینطور نیست اما به نسبتِدستمزدهایی که در سینما میدهند و دستمزدی که به ناظر کیفی میدهند در حدِ شوخی است. 90 میلیارد سریال کار میشود و نیم درصد آن هم به بحثِ نظارت نمیرسد.
ناظرین باید نترسند و روی مین بروند
* باید چه کار کرد که جایگاه به نظارت برگردد؟ برخی از عدم نظارتِ درست، ممیزی و سانسور سوء استفاده تبلیغی هم میکنند.
باید کسانی را در این جایگاه قرار دهیم که به یکسری اصول، پایبند باشند. مثلاً به یکی از طراحان لباس گفتم که شما چه طراحی برای روسری و شال و سربند دارید که ضد تبلیغ اتفاق نیفتد؟ او به من گفت من به حجاب اعتقادی ندارم و میبینید که خودم هم حجاب ندارم. حالا شما هزار ناظر هم بگذارید وقتی اعتقاد نباشد اتفاقی نمیافتد. حالا این موضوع را به بخشهای مختلف بسط بدهید مشخص میشود چرا نظارت درست پیش نمیرود.
اینکه برخی از وایرال شدنِ اتفاقات حاشیهای و عدم نظارتِ درست، سوء استفاده میکنند، جای تأسف است. ما برای دیده شدن راههای بسیاری داریم. ما باید با مبناهای برنامهسازی و سریالسازی درست، بیننده جذب کنیم. ما برای نظارت باید افرادی داشته باشیم که نترسند و روی مین بروند. بالأخره در این مسیر، حرف و حدیثهای بسیاری وجود دارد که باید این جایگاه ویژه را برای این عرصه مهم قائل شویم.
اینها میخواهند خودشان را پشتِ ممیزیها پنهان کنند
* خیلی خوب به بحثِ ناظر و اهمیتی که باید به حوزه نظارت اختصاص داده شود، اشاره کردید. امروز ممیزی برای برخی از دوستان در شبکه نمایشخانگی به یک تبلیغ تبدیل شده که فیلمشان با ممیزی بیشتر دیده شود.
من همیشه میگویم ما همه ممیزیها را برداریم آقایان یک غزل به ما بدهند در حدّ غزل سعدی. همه ممیزیها را برمیداریم یک اثر در حدّ «شازده کوچولو» تحویل دهند. همه ممیزیها را برمیداریم یک «کازابلانکا» به ما بدهند. من میخواهم بگویم اینها میخواهند خودشان را پشتِ ممیزیها پنهان کنند، چون این توانمندیها را ندارند تا کارِ ارزنده و استاندارد ارائه بدهند.
من چندگانگی در متر و معیار بررسی آثار را نمیپسندم
* گفته میشود قرار است آقای جبلی در ساختار سریالسازی جدید اختیارِ بیشتری به سیمافیلم بدهند تا مناقشه میان شبکهها برای سریالسازی و سیمافیلم به پایان برسد. به نظرتان این رویکرد تمرکزگرایی درست است و یا حضورِ پررنگ مدیران گروه فیلم و سریالها و یا اینکه شبکهها به پخشکننده سریالها تبدیل شوند؟
کمپانیهای بزرگ دنیا یک متر و معیار برای ارزیابی آثار دارند. برادران وارنر و نتفیلکیس یک تیم با یک متر و معیار مینشیند و یک استانداردی را در نظر میگیرند و همه آثار را با آن متر و معیار میسنجند و صد استاندارد و معیار ندارد.
باید یک جایی بنشینند با یک استانداردهای ثابت برای آنتن شبکهها تصمیم بگیرند. من این رویه را بیشتر میپسندم. اگر مدیر بودم یک متر و معیار مشخصی را میگذاشتم تا آثار سنجیده شوند. دو گانگی معیارها، نتیجهاش برخی از کارهای نازل میشود. بنابراین لازم و ضروری است که استانداردها و معیارهای ارزیابی از چندگانگی خارج شوند و به سمت متر و معیارِ مشخص بروند.
مردم هنوز ذهنشان آماده دنبال کردن سریالهای پیچیده نیست
* به عنوان سؤال پایانی با توجه به مسئولیت شما در سریال "سرجوخه" که ناظر کیفی این مجموعه تلویزیونی هستید؛ چقدر این سریالهای امنیتی و استراتژیک میتواند به روندِ سریالسازی و بالا بردن میزان مخاطب ما کمک کند و چقدر موضوعات "سرجوخه" را نیازِ امروز جامعه میدانید؟
اولاً من در تیمِ "سرجوخه" نقشِ جزئی دارم. ساخت کارهای امنیتی و استراتژیک لازم و ضروری است که ذهن و ذائقه مخاطبمان را به سمتِ سریالهای پیچیده هدایت میکند. یک لایه جوانانمان، سریالبیناند که سریالهای خارجی هم دنبال میکنند اما عامه مردم هنوز ذهنشان آماده دنبال کردن سریالهای پیچیده نیست که نمیتوانند پیچیدگیهای فیلمنامه را تحلیل کنند.
هنوز مخاطب ما آنقدر با پیچیدگیهای فیلمنامهای فیلمهای استاندارد جهانی آشنا نیستند. به نظر میرسد باید 20 سال از سریال جاسوسی ساختن بگذرد و نسلهای جدیدی بیایند و آن موقع میتوانیم راجع به فیلمهای جاسوسی و ضدجاسوسی بهتر صحبت کنیم؛ در حال حاضر گامهای اولیه برداشته شده است.
«خانه امن»، «گاندو» و یکی دو کار جدید مثل "سرجوخه" و حتی کارهای امنیتی که در آینده روی آنتن خواهند آمد، اگر با تاریخچه صداوسیما مقایسه کنیم گامی رو به جلو محسوب میشود اما در مقایسه با کارهای امنیتی دنیا، سری از سرها درنمیآورد.
بازیگر خارجی "نجلا" چه کسی است؟/ سریالی که گزینه ماه رمضان شدآخرین وضعیت سریال حضرت معصومه(س)/ سال 1401 جلوی دوربین میرود؟ + فیلمحال روحی بد "سلیمانی" قبل از بازی در سریال داود میرباقری/ شایعاتی که دست از سرِ این بازیگر برنداشتانتهای پیام/
منبع: تسنیم
کلیدواژه: سیمافیلم رسانه ملی سریال سیمافیلم رسانه ملی سریال سازمان صداوسیما اعتقاد دارند منظومه فکری برنامه سازی داشته باشند متر و معیار تهیه کننده سریال سازی سبک زندگی ناظر کیفی روی آنتن سریال ها ممیزی ها شبکه ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۳۰۸۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
نمایشگاه کتاب را در قاب سیما دنبال کنید
شبکههای سیما همزمان با برگزاری سیوپنجمین نمایشگاه کتابِ تهران، برنامههای ویژهای را برای مخاطبان خود در نظر گرفتهاند.
به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاعرسانی سیما، تولید و پخش ویژه برنامههای اختصاصی از مصلی تهران، تهیه گزارشهای تخصصی برای انواع مخاطبان در سنین مختلف، از جمله تدارک ویژه شبکه هاست که با همت و پشتیبانی مرکز تولید و فنی سیما در ایام برگزاری نمایشگاه کتاب به روی آنتن میرود.
مرکز تولید و فنی به عنوان بازوی اجرایی معاونت سیما در پوشش مهمترین رویدادهای رسانهای، این بار نیز با هدف ارتقای سطح کیفی و کمی پوشش تصویری این رویداد مهم فرهنگی کشور از ۱۹ اردیبهشت ماه از محل برپایی نمایشگاه کتاب بینالمللی کتاب در مصلی امام خمینی (ره) با استفاده از تجهیزات به روز فنی و نیروهای تخصصی تولیدی همچون گذشته با همه توان پای کار آمده است؛ در ادامه به شرح برنامههای شبکههای سیما در این خصوص پرداخته شده است.
در سیوپنجمین دوره نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران که از چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ماه تا شنبه ۲۹ اردیبهشت ماه برگزار میشود؛ برنامه زنده «کتاب یک» هر روز در ساعتهای ۱۳:۲۰، ۱۶:۱۵ و ۱۸:۳۰ از شبکه یک پخش خواهد شد.
برنامه «صبحانه ایرانی» شبکه دو نیز منعطف با ایام برگزاری نمایشگاه کتاب هر روز از ساعت ۷:۰۰ روی آنتن میرود.
در ایام برگزاری نمایشگاه بینالمللی کتاب، برنامه صبحگاهی «سلام صبح بخیر» با دعوت از مهمانان و ناشران و همچنین معرفی کتابهای ارزنده از شبکه سه سیما پخش میشود. این برنامه هر روز حوالی ساعت ۹ صبح به صورت زنده پخش میشود.
شبکه چهار سیما با برنامهای ویژه نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران با مخاطبان خود همراه است. این برنامه با عنوان «کتاب ۴»، با ۴ بخش ۱۵ تا ۳۰ دقیقهای در ساعات برگزاری نمایشگاه به صورت زنده از مصلی تهران و یک ویژه برنامه یک ساعته از ساعت ۲۲:۳۰ به روی آنتن میرود.
در ویژه برنامه شبانه که اجرای آن را محمد سرشار بر عهده دارد، نقد و تحلیل وضعیت کتاب در ایران انجام میشود؛ در آیتمهای ۱۵ تا ۳۰ دقیقهای که در ساعتهای ۱۰، ۱۲:۱۵، ۱۴:۳۰ و ۱۷ به طور زنده از محل نمایشگاه پخش میشود با مؤلفان، مترجمان، دستاندرکاران حوزه کتاب و نشر، نوقلمها و مدیران ستادی نمایشگاه صحبت میشود.
شبکه نسیم با برنامه «دیدی نو» به مناسبت سی و پنجمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران با مخاطبان خود همراه است؛ این برنامه به تهیه کنندگی مهران میر صالحی، کارگردانی کیان کحال زاده با اجرای ایوب آقا خانی در ۵۲ قسمت از شبکه نسیم پخش خواهد شد.
برنامه «مثبت آموزش» شبکه آموزش سیما در سه بخش در ساعتهای ۱۰:۴۵ تا ۱۱:۰۰، ۱۶:۴۵ تا ۱۷ و۱۷:۴۰ تا ۱۷:۵۰ به موضوع نمایشگاه کتاب میپردازد و به صورت زنده با نمایشگاه، ارتباط مستقیم برقرار میکند.
برنامه «دکتر سلام» شبکه آموزش ضمن ارتباط زنده با نمایشگاه بینالمللی کتاب، هر روز یک کتاب تخصصی و عمومی با موضوع سلامت محور معرفی میکند؛ همچنین برنامه «دوربین هفت» در دو بخش در ساعتهای ۱۲ و ۲۰:۴۰ گزارشهایی از رویدادها و وقایع نمایشگاه کتاب را از شبکه آموزش پخش میکند.
شبکه قرآن و معارف سیما نیز رویدادهای نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران را در قالب ویژه برنامه و میان برنامههای مختلف به صورت زنده پوشش میدهد؛ ویژه برنامهای به تهیه کنندگی مهدی شکوهی با حضور مستمر استیج و دوربین شبکه قرآن و معارف سیما در محل برگزاری نمایشگاه بینالمللی کتاب و گفتوگو با صاحبان نشر، مؤلفان و بازدیدکنندگان آماده پخش برای دوستداران کتاب است؛ همچنین تهیه و تولید و پخش روزانه آیتمهای متنوع ادبی از غرفههای مختلف و حال و هوای فرهنگی نمایشگاه از دیگر تدارک شبکه قرآن و معارف سیما است.
شبکه نمایش به مناسبت برگزاری نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران، فیلمهایی را با این مضامین در جدول پخش خود قرار داده است که هر شب ساعت ۲۱ پخش خواهد شد؛ فیلمهای سینمایی «جولی و جولیا»، «کتاب فروشی»، «چارلز دیکنز»، «خانم پاتر»، «نابغه»، «کافه امید»، «انجمن ادبی کیک پوست سیب زمینی» و «عجیب تر از داستان» از جمعه ۲۱ اردیبهشت تا جمعه ۲۸ روی آنتن شبکه نمایش میرود.
برنامه «تهران ۲۰» شبکه تهران همزمان با سی و پنجمین نمایشگاه بینالمللی کتاب در گفتوگو با مسئولان و دستاندرکاران حوزه کتاب به صورت ویژهای به این رویداد فرهنگی میپردازد. این برنامه به تهیهکنندگی مجتبی احمدی از شنبه تا چهارشنبه هر شب ساعت ۲۰ تماشایی میشود.
گروه خانواده نیز با تدارک برنامه «به خانه برمیگردیم» و بهرهمندی از حضور مهمانان مختلف در بخشهای متنوعِ ارتباط با نمایشگاه کتاب، معرفی کتاب و … به صورت ویژهای به این رویداد فرهنگی خواهد پرداخت؛ برنامه «سلام تهران» هر روز صبح از ساعت ۰۶:۳۰ تا ۰۸:۰۰ با دعوت از مهمانهای ویژه حوزه کتاب و نشر، به موضوع نمایشگاه کتاب در شبکه تهران میپردازد.
همچنین ارتباط زنده با نمایشگاه کتاب از روز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت هر روز حوالی ساعت ۱۰ در شبکه تهران برقرار میشود و به مدت ۱۵ دقیقه اتفاقات و حواشی این نمایشگاه را پوشش تصویری خواهد داد؛ همچنین گفتوگو با مسئولین حوزه نشر و نمایشگاه بخش دیگری از این برنامه خواهد بود.
برنامههای گزارشی «در شهر» و «در استان» نیز همزمان با برپایی نمایشگاه کتاب گزارشهای ویژهای را روانه آنتن میکنند؛ شبکه افق نیز رویدادهای نمایشگاه بینالمللی کتاب را به صورت زنده از محل برگزاری نمایشگاه پوشش میدهد. این برنامه از ساعت ۱۸:۳۰ به مدت نیم ساعت پخش میشود.
برنامه «مثبت سلامت» به صورت زنده رویدادهای فرهنگی نمایشگاه بینالمللی کتاب را از شبکه سلامت پخش میکند. همچنین برنامههای «پنجره باز» و «حال خوب» نیز به صورت زنده از نمایشگاه روی آنتن میروند.
شبکه کودک با برنامه «کتاب شیرین» مخاطبان خود را با حال و هوای نمایشگاه کتاب همراه میکند؛ شبکه امید نیز با برنامه زنده «نورا» به انعکاس رویدادهای نمایشگاه بینالمللی کتاب میپردازد؛ این برنامه هر روز ساعت ۱۹ تا ۲۰ از نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران روی آنتن میرود.
این برنامه شامل بخشهای من و کتاب، کتاب جان و معرفی کتابهایی راجع به زندگی شهدا و … میباشد؛ مستندهای «جای پای او» یکشنبه ۲۳ اردیبهشت، ساعت ۲۰:۰۰، «شاهنامه فردوسی» دوشنبه ۲۴ اردیبهشت، ساعت ۱۹:۳۰ و «کاش غورهها انگور بشه» سهشنبه ۲۵ اردیبهشت، ساعت ۲۲:۳۰ روی آنتن شبکه مستند میروند.
میان برنامه «برگ زرین» ویژه کتاب و کتابخوانی، از شبکه جام جم پخش میشود. همچنین ارتباط مستقیم با نمایشگاه کتاب تهران و مصاحبه با بازدیدکنندگان و ارائه گزارش از وقایع و رخدادهای نمایشگاه در فواصل برنامهها با محوریت میهمانان کشورهای فارسی زبان در نمایشگاه و سایر کشورهای خارجی میهمان و مصاحبه با صاحب نظران زبان پارسی مشارکت کننده در نمایشگاه و میهمانان فارسی زبان به منظور گرامی داشت و پاسداشت زبان پارسی روی آنتن شبکه جام جم میرود.
کد خبر 751380